Afscheid nemen bestaat niet - Reisverslag uit Vijfhuizen, Nederland van Suzan Groot - WaarBenJij.nu Afscheid nemen bestaat niet - Reisverslag uit Vijfhuizen, Nederland van Suzan Groot - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen bestaat niet

Door: Suzan de Groot

Blijf op de hoogte en volg Suzan

14 November 2017 | Nederland, Vijfhuizen

“Afscheid nemen bestaat niet, ik ga wel weg maar verlaat je niet.”

Dit zoetsappige nummer van Marco Borsato is inmiddels een lijdraad door ons bestaan. Mooie hello’s, wisselen zich af met moeilijke goodbyes.
Op deze vroege ochtend kan ik de slaap niet meer vatten omdat ik aan een vooravond van zo'n goodbye sta.

Het vertrek naar Ibiza was kleinschalig en lichtvoetig. We zouden even een paar maandjes van het Spaanse leven proeven en keurig voor de donkere dagen terugkeren naar onze vaste stek in Leiden. Inmiddels is die vaste stek daar langer bewoond door onbekende onderhuurders dan dat we er zelf hebben gewoond. Onze met zorg uitgekozen meubelstukken zoals ons bed en bank staan daar. Maar inmiddels weten we niet beter dan dat de meegehuurde inboedel van dit Spaanse huis ons bezit is. Luchtig en licht appartement met witte, strakke details verruilden zich voor een appartement met donkerbruin houten kozijnen, gele muren en duidelijk Spaanse smaakvoorkeur qua inrichting.

Op mijn harde matras (niet prettig, maar alles went kan ik je vertellen), luisterend naar de eerste vogels die wakker worden en mijn zacht ademende vriend naast me in bed, lig ik na te denken over het leven.
Alles waar ik zo hard hello tegen heb gezegd: het eiland Ibiza, de Spaanse gewoontes, het landschap, leven van toerisme, taalbarrières, nieuwe inzichten en leefgewoonten maar bovenal allerlei bijzondere nieuwe mensen...
Besef ik nu dat er weer onvermijdelijk een 'time to say goodbye' op de stoep staat. Uiteraard vermoffeld in lichtvoetigheid en kleinschalig aangekondigd (ik ben nu eenmaal dramatisch met afscheidsmomenten). Maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe dit loopt. Onverwachts kunnen kleine stappen uitgroeien tot grote avonturen. Daar zijn we inmiddels zelf getuigen van.

Nu inmiddels drie weken later zit ik met een kopje thee aan tafel in Nederland. Een heel blauw assortiment aan kleding is aan mijn kledingkast toegevoegd. Mijn hersenen worden uitgedaagd met allerlei nieuwe leerstof. Want de reden waarom ik een paar weken terug zo lag te draaien in bed is momenteel in volle gang. Mijn opleiding bij KLM om Flight Attendant oftewel stewardess te worden op de intercontinentale vluchten bij KLM is in volle gang. Een geheel nieuwe stap, nieuwe toekomst maar vooral een ontzettend leuke, nieuwe uitdaging!

Marco Borsato had in 2004 al gelijk met zijn hit. Afscheid nemen is anno 2017 met de komst van Whatsapp, Facebook en mobiele telefoons die over de hele wereld werken een vaag begrip. Mogelijk is er tussen vrienden, familie en geliefden letterlijk een afstand in kilometers. Maar we kunnen elkaar binnen enkele minuten gevoelsmatig dichtbij hebben als deze behoefte opspeelt.

Met vriendlief nog op het zonnige eiland, vrienden die we daar in ons hart hebben gesloten langzaam weer andere wegen inslaan en ik op m'n logeeradres in Vijfhuizen is de wereld die ik inmiddels kende opeens weer compleet anders.
De veerkracht, vorm en flexibiliteit die het leven en ons als koppel biedt om iedere dag weer een beetje te groeien zowel individueel als samen vind ik iets om heel trots op te zijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzan

Een online dagboek van Suzan de Groot. Van 2009 tot 2017 gevuld met reizen van:Twee verliefde jonge mensen die door hun passie voor reizen elkaar hebben ontmoet en sindsdien samen de wereld verkennen. Na Oostenrijk, Curaçao, Spanje en Zuid-Afrika is nu een werelddeel aan de beurt: Azië! Voor het eerst blijft de koffer thuis en gaat de backpack op de rug, is er geen werk dat verricht moet worden maar gaan zij 75 dagen vakantie vieren en mogen zij een hele nieuwe cultuur gaan ervaren! Dit was in 2013/2014, na de backpack avonturen gebruiken zij nu hun Blog om hun avonturen te delen over het leven op Ibiza. Want dit koppel heeft de backpack afgedaan en is serieus aan het ondervinden of een leven in Spanje hun toekomst is. Benieuwd wat zij allemaal beleven? Volg ons op deze blog!

Actief sinds 06 Feb. 2013
Verslag gelezen: 832
Totaal aantal bezoekers 108202

Voorgaande reizen:

16 September 2023 - 28 September 2023

Het geheim van Okinawa...

02 Maart 2017 - 29 Maart 2017

Colombia

01 Juni 2013 - 01 April 2014

Reisverhalen van een avontuurlijk koppel.

01 Juni 2015 - 30 November -0001

Ondervinden het mediterraanse leven

Landen bezocht: