Op honeymoon in Da Lat - Reisverslag uit Dak Lack, Vietnam van Suzan Groot - WaarBenJij.nu Op honeymoon in Da Lat - Reisverslag uit Dak Lack, Vietnam van Suzan Groot - WaarBenJij.nu

Op honeymoon in Da Lat

Door: Suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

17 Maart 2013 | Vietnam, Dak Lack

Niet schrikken!
Pap, mam, vrienden en familie, we zijn niet zonder enige melding in het huwelijksbootje gestapt. Maar de keuze voor deze titel is gekomen doordat Da Lat DE bestemming voor pas getrouwde koppels is in Vietnam.

Hoog in de bergen waar het lekker koel is (wat indirect betekend dat je lekker dicht tegen elkaar aan kan kruipen 's avonds) en de Franse invloeden en architectuur die er nog aanwezig zijn maakt dit blijkbaar de bestemming voor een honeymoon.

Niet heel spectaculair zou je denken, maar je moet wat als je in een communistisch land woont waarbij de overheid van je opeist dat je 10.000 dollar op je bankrekening hebt staan om naar een ander land te mogen reizen. Dat terwijl je gemiddeld 70 dollar per maand verdiend.. Oftewel: reizen is voor mensen in Vietnam iets wat vrijwel alleen voor de aller rijkste in weggelegd.

Weer wat over het land geleerd!
En daar dus, dat honeymoon plekje, daar bevonden Branko en Suzan zich ook. En wel in lange broek en vest aan.. Brr! Romantiek? Niks te romantiek. Met een verschil van 15 graden laat je die fleurige zomerjurk die je zo doet stralen liever voor wat het is en trek je maar al te graag je te grote vest aan en oncharmante maar warme baggy broek aan.

Da Lat staat ook bekend om haar officiele Easy Riders.
Dit zijn locale mensen die per motor toeristen een niet-toeristische-trip laten beleven door ze mee het land in te nemen waar geen massagesalons, westers eten of een tuktuk aanbieders te vinden zijn. Maar alleen de echte bevolking, bezig met haar dagelijkse dingen zoals ze dat jaren geleden ook deden toen er nog geen toerist te bekennen was.

Ook deze unieke ervaring is er een die een miljonair in de portemonnee raakt. Maar, Branko en Suzan komen hier niet om goedkoop bier te drinken (al smaken ze lekker!), urenlang te worden gemasseerd (ook lekker) of allemaal prularia te moeten aanschouwen door de zoveelste verkoopster op straat.. Ze zijn hier om het leven te aanschouwen zoals ze dat in Azie leven.

Dus je begrijpt het al, de volgende morgen stonden er twee stoere easy-riders met hun stoere motors klaar om ons en onze backpacks eens echt de wildernis in te nemen...
Drie dagen hebben we vanaf het zitje op de motor Vietnam mogen aanschouwen op z'n meest pure manier. We zijn door jungle gebieden gereden, gezwommen in een berg rivier, hebben allerlei producten kunnen zien groeien zoals koffiebonen, cashewnoten, cacao, rubberbomen en we zijn zelfs de Vietnamese kassen ingedoken waar Suzan de Westlander zich weer even thuis kon voelen tussen de bloemetjes. Maar ook hebben we veel van de cultuur meegekregen door de verhalen van de easy-riders maar ook door wat we hebben gezien, heerlijk gegeten, olifanten gezien, geslapen in niet toeristische plaatsen, en ongelofelijk veel blije gezichten gezien ( bevolking is zo enorm vriendelijk!). Oftewel, drie dagen lang met een enorme smile achterop gezeten, wat die houte kont van het zitten totaal onbelangrijk maakte;).

We raden deze easy-riders trip iedereen aan!
Je hoofd tolt van de indrukken en informatie na een dag, maar het is zoveel leerzamer, indrukwekkender en onvergetelijker dan je zelf gemiddeld kan opzoeken als toerist dat het al het geld waard is!
(70 dollar per dag per persoon inclusief slapen)

Van al die indrukwekkende dagen moeten deze reizigers uiteraard bijkomen, dus zij verblijven op dit moment in het prachtige stadje Hoi An om alle informatie en belevenissen nog eens rustig te overdenken op een strandbedje in de zon...

• 16 Maart 2013 - 19:46

Tante Anke:

Wederom prachtige verhalen het doet ons even hier de kou vergeten.
    Blijf vooral genieten!
    Groeten
    P.S.: Je neefje Bram heeft vanmiddag met voetballen zijn rechtersleutelbeen gebroken......

• 16 Maart 2013 - 22:44

Jose T:

Goed om weer wat van jullie te lezen.
    Slimme truc, stelletje Lichtensteiners!!
    Geniet ervan met zijn tweetjes.
    Groetjes van uit een koud en nat Poeldijk

Suzan

Een online dagboek van Suzan de Groot. Van 2009 tot 2017 gevuld met reizen van:Twee verliefde jonge mensen die door hun passie voor reizen elkaar hebben ontmoet en sindsdien samen de wereld verkennen. Na Oostenrijk, Curaçao, Spanje en Zuid-Afrika is nu een werelddeel aan de beurt: Azië! Voor het eerst blijft de koffer thuis en gaat de backpack op de rug, is er geen werk dat verricht moet worden maar gaan zij 75 dagen vakantie vieren en mogen zij een hele nieuwe cultuur gaan ervaren! Dit was in 2013/2014, na de backpack avonturen gebruiken zij nu hun Blog om hun avonturen te delen over het leven op Ibiza. Want dit koppel heeft de backpack afgedaan en is serieus aan het ondervinden of een leven in Spanje hun toekomst is. Benieuwd wat zij allemaal beleven? Volg ons op deze blog!

Actief sinds 06 Feb. 2013